Zimní počasí se už v regionu nesměle, pro někoho ovšem i hodně hlasitě hlásí. Teploty v těsné blízkosti bodu mrazu dávají zvěstovat, že se brzy zřejmě dočkáme i sněhové nadílky.
Nejen proto by měli zbystřit také řidiči a majitelé automobilů. Výměna letních pneumatik za zimní je totiž v Krakonošově zahrádce každoroční nutností.
„Lidé už postupně začínají chodit, a to je dobře. V polovině října je už na výměnu vhodné období, protože od 1. listopadu platí zákon o používání zimních pneumatik. Mé doporučení je, že pokud teplota spadne pod +7 stupňů Celsia, měly by se gumy měnit. Letní pneumatika totiž rychle ztrácí své vlastnosti a začíná klouzat. Není to proto jen o počasí, ale i o teplotách," řekl Krkonošskému deníku David Hejna, který provozuje autodílnu v Úpici.
Majitelé automobilů by proto neměli s objednávkou u mechaniků příliš otálet. V případě dlouhého odkládání by totiž v pneuservisech mohli narazit na pořádné fronty.
„Pochopitelně se zákazníci už ozývají, zájem je. My v poslední době ale máme hlavně stálé. Že by někdo přišel, jak se říká, z ulice, to už není časté. Objednáváme třeba na čtrnáct dní dopředu. Rozumní lidé proto už začínají o výměně přemýšlet a začínají si to organizovat. A musím říct, že se už na výměnách usilovně pracuje. Nikdo totiž neví, jaké počasí bude zítra, natož za týden," potvrdil také Jaromír Malý, jehož dílna má sídlo ve Dvoře Králové nad Labem.
Oba oslovení mechanici tak potvrzují, že výměna načasovaná až po první sněhové nadílce může být často velmi problematická. Zejména kvůli obrovskému zájmu probuzených řidičů.
„Náš rekord výměny všech čtyř kol je dvanáct minut. To je ale extrém. Ten čas na výměnu je různý, třeba podle toho, jaké disky auto má. Já ale objednávám po hodině, je potřeba s tím tak počítat. Ti, kteří čekají na první zachumelení, budou mít čekací dobu na povedení výměny delší, určitě v řádu dnů," nechává lehce nahlédnout David Hejna do kuchyně svého servisu.
Doporučení také je, nechat mechaniky provést kompletní prohlídku vozidla. Nejen pneumatik se totiž změna počasí týká.
„Já tomu říkám takové STK bez STK. Je vhodné zkontrolovat opravdu všechno. Kontrolujeme kotouče, brzdy, hadičky, vlastně celý podvozek. Prohlédneme funkčnost světel, doplní se nemrznoucí směs do ostřikovačů, chladiče. A tak podobně," vyjmenovává Jaromír Malý. „Jak začne mrznout, může udělat voda třeba v palivovém filtru pořádné nepříjemnosti. Pokud je slabá baterka, tak někdo nemusí ani nastartovat," dodává.
Inu, není radno zahrávat si s počasím.